יום רביעי, 4 ביוני 2014

עלי גפן ממולאים


יום ההולדת העברי שלי חל בי"ג בסיוון
בדיוק שבוע אחרי שבועות.

ועד כיתה ד'
ידעתי מה התאריך העברי היום
ואת כל התאריכים העבריים
של ימי ההולדת 
של כל האחים שלי.
אבל לוח השנה הלועזי היה זר לי.

ולא הצלחתי לזכור אם
היומולדת הלועזי שלי חל ב
חמש-עשרה-לשישי
או ב
שש-עשרה-לחמישי


היום זה נשמע משונה
כי מה-זה-בכלל-תאריך-עברי
ומה אתה,
דתל"ש? חרדל"ש?

לא, סתם מסורתל"ש.


מצחיק שזה תמיד קצת מוזר
לאנשים להאמין.

מה?
אתה רציני?
אתה שומר כשרות?
גם לא פירות ים?
ב א מ ת ?

וואלה.


ומזל שהפסקתי לאכול בשר
(בין היתר) כי
עכשיו אני לא צריך להסביר
מה ההגיון בזה
שאני בסדר עם לאכול
קינוח חלבי
בסוף ארוחה בשרית.

ולך תסביר לאנשים,
שרוצים תשובות בשחור ולבן,
דברים שלא ממש חשוב לך להגדיר.

ואם היית מנסה,
ממילא הם היו בוורוד
או משולש
או חציל.

 
בכל חג שבועות אני מכין עלי גפן, כי זה מזכיר לי את אמא שלי. אפילו שהיא עצמה היתה מכינה אותם בכל עונות השנה. אז מה?
ובמתכון שאני מכין יש נענע, סומאק וצנוברים. ואמא שלי שמה נענע רק בתה, והיתר לא נכנס אליה למטבח.
אז מה אז מה אז מה.
עבורי יש בזה הגיון, ואותי זה משמח. וזה מה שחשוב. באמת שלא תמיד חייבים הסברים.

את המתכון המושלם לעלי הגפן שאני מכין המציאה שרי אנסקי. הוא פורסם לפני מליון שנה במעריב (זה לא המתכון שמופיע בספר "אוכל"), ומאז נשמר בקופסת-הנעליים-למתכונים שלי. אני מפרסם אותו כאן בשינויים קלים ועם תוספות שלי שמסבירות איך מגלגלים.

רכיבים:
צנצנת של עלי גפן משומרים או חבילה גדולה של עלי גפן טריים
1.5 כוס אורז עגול
1 בצל
1 כוס עלי נענע
50 גרם צנוברים
1 לימון
סומאק
שמן זית
מלח ופלפל

אופן ההכנה:
1.  עלים טריים יש לחלוט במים רותחים למשך כדקה, עד שהם משנים צבע, מוציאים מהמים ומצננים. אם השתמשתם במשומרים, יש לשטוף היטב (אני ממלא קערה גדולה במים, לש קצת את העלים, שופך את המים וחוזר חלילה כשלוש פעמים. בפעם השלישית משאיר כחמש דקות).
2.  מרתיחים מים בקומקום.
3.  קוצצים את הבצל ומטגנים בסיר עם שמן זית עד להזהבה.
4.  קוצצים את הנענע ומוסיפים לבצל. מטגנים עוד כדקה
5.  מוסיפים אורז, צנוברים, מלח, פלפל וסומאק (אני אוהב המון, שהאורז יהיה ורוד) ומערבבים במשך כדקה.
6.  סוחטים מיץ מחצי לימון ומוסיפים לסיר. מערבבים.
7.  מוסיפים 3/4 כוס מים רותחים, מערבבים היטב, מנמיכים אש, מכסים ומבשלים 8 דקות. (המטרה היא לעשות חצי בישול לאורז, כדי שעלי הגפן לא יתפוצצו מהתנפחות האורז אח"כ).
8.  בתום 8 הדקות מכבים. אם האורז קצת דבוק לתחתית הסיר, אפשר להוסיף עוד 2 כפות מים, ולגרד את מה שנדבק בכף עץ. מצננים.
9.  בוחרים את העלים הגדולים והמכוערים (עם חורים, קרועים וכו') ומרפדים איתם תחתית של סיר לממולאים (סוטאז' – סיר רחב עם דפנות נמוכות).
10. מגלגלים! אבל איך?
10.1.   על קרש חיתוך מסדרים עלה בגודל בינוני, כשהצד החלק שלו כלפי מטה (כלומר הצד עם הנימים הבולטים פונה מעלה).
10.2.   אם יש גבעול – קוטמים אותו בסכין.
10.3.   נוטלים כף מהמלית, מסדרים אותה בשורה בבסיס העלה, ומשאירים סנטימטר רווח מכל צד של המלית.
10.4.   מקפלים את צדי העלה על המלית - אם השפיץ של העלה הוא צפון, אז מקפלים את מזרח ומערב על המלית, ואז את הדרום מעל שניהם.
10.5.  מרימים את בסיס העלה כששתי הידיים אוחזות בכל צד - כמו גלגול סיגריה: אגודלים בבסיס העלה המגולגל, אצבעות על המשך החלק המגולגל ואמות על המשך צדדי העלה המקופלים – ראו תמונות.
10.6.  נסו להדק ככל הניתן במהלך הגלגול – מושכים ביד אחת בעדינות את החלק המגולגל אחורנית, בעוד היד השניה מושכת בעדינות את יתר העלה לכיוון הנגדי. לא חייבים להדק, אבל זה נחמד.
10.7.  מניחים בסיר את העלה המגולגל כשהסיום של הגלגול כלפי מטה.


11. ממלאים סיר בעלים ממולאים. דוחסים אותם היטב, שיהיו מסודרים בצפיפות.
12. יוצקים על העלים מיץ מחצי לימון נוסף, 2 כפות שמן זית ומלח. ממלאים את הסיר במים רותחים עד לגובה העלים. מכסים בשכבה של עלים מכוערים נוספת, מניחים צלחת גדולה שתלחץ על העלים (אם שכחתם לשים צלחת, כמו שאני שכחתי השנה – לא נורא), ומבשלים עם מכסה על אש נמוכה במשך כ-40 דקות.


3 תגובות: